KPI jelentése a marketingben
Mi a KPI
A KPI mérése azért nagyon fontos az e-kereskedelemben, mert segítségével folyamatosan mérhetjük egy vállalkozás, cég, vagy startup hatékonyságát, hogyan dolgozik és képes-e elérni a kitűzött célokat.
Minden iparágnak megvannak a saját mérőszámai, ezért érdemes a saját vállalatára vonatkozó KPI mérőszámokat meghatároznia.
Mik azok a fő teljesítménymutatók?
A Key Performance Indicator, vagyis a KPI jelentése kb. annyi, hogy fő teljesítménymutatók.
Ez a KPI mérőszám közvetlen hatással van vállalata profitjára és/vagy a konverziókra. Érdemes legelőször egy célt kitűznie.
Például, ha ön webshop tulajdonos, akkor az lehet a fő célja, hogy szeretné növelni webáruházában a vásárlók számát. Ekkor a KPI nem más lesz, mint a weboldal látogatóinak száma.
Hogyan határozza meg vállalata a KPI-t?
Mivel a fő teljesítménymutatók meghatározása nem is olyan egyszerű, webáruház üzemeltetőként így határozza meg a KPI-ket:
- Végeredmény: milyen végeredményt szeretne elérni pl. az éves bevétel 15%-os növelése
- Végeredmény jelentősége: ha ezt a célt eléri vállalkozása, akkor egy jövedelmezőbb cége lesz
- Előrehaladás mérése: mérje az előrehaladást, vagyis ezt majd az eladásokból származó bevétel növekedése mutatja meg. Használja a Google analitikát a weboldal látogatók, organikus forgalom, fizetett kattintások, kosárba helyezés, visszatérő vásárlók nyomonkövetésére és mérésére.
- Végeredmény befolyásolása: például cége ösztönözheti a korábbi vásárlóit az újabb vásárlásokra, úgy hogy sales leveleket küld ki email-listára, vagy nyereményjátékot, akciót indít a Facebook oldalán.
Ha az év során a kitűzött cél megvalósult, vagyis a bevétel 15%-kal növekedett, akkor elmondhatja, hogy a végeredményt elérte vállalata. Az online értékesítési folyamatokhoz hozzátartozik az is, hogy legalább havonta egyszer ellenőrizzék a KPI-t.
Mik a legfontosabb marketing KPI mutatók, melyeket követnie kell az e-kereskedelemben?
Most, hogy már tisztában van azzal, hogy mik azok a KPI-k, és hogyan lehet ezeket alkalmaznia vállalkozásának folyamatos fejlesztéséhez, íme a 7 legfontosabb e-kereskedelmi KPI mutató, amelyek tapasztalataim szerint a legfontosabbak a webshop tulajdonosok számára:
#1. Shopping cart abandonment rate: kosár elhagyási arány
#2. Conversion rate (CR): konverziós arány
#3. Customer acquisition cost (CAC): ügyfélszerzés költsége
#4. Customer lifetime value (CLV): hosszútávú ügyfél érték
#5. Average order value (AOV): átlagos rendelési érték
#6. Gross profit margin: bruttó haszonkulcs
#7. Return on investment (ROI): befektetésarányos megtérülés.
Konklúzió: Ne feledje, a tudás hatalom! Noha a KPI mérőszámok nyomonkövetése olykor zavarosnak, vagy bonyolultnak tűnik, megéri időt és energiát szánni a megértésükre. Ha így tesz, akkor a vállalkozása fő elemei közötti kapcsolatok megismerése lehetővé teszi azt, hogy megalapozott és objektív döntéseket hozzon. Ezek a döntések pedig hihetetlen módon befolyásolhatják vállalkozásának eredményeit és hosszútávú sikerességét.
Ha szeretne többet is megtudni és példákat olvasni a fenti KPI metrikák mérésre, akkor látogasson el ide: eCommerce Key Performance Indicators.
Tudja meg, hogyan érdemes Shopify dropshipping webáruházat indítani!